Nya smarta barnvänliga tillval är en tydlig trend när det kommer till att locka barnfamiljerna att resa.

Vi fortsätter att satsa på ­semester för familjen oavsett om vi åker inom Sverige eller utomlands. Fler småbarnsfamiljer har också upptäckt att det är smart att resa, om man har möjlighet, när inte skolorna har lov och semesterresorna är som dyrast. Det gör också att researrangörerna i större grad än tidigare ser till att ha ett utbud som är attraktivt även under så kallad lågsäsong för att locka småbarnsföräldrarna. En tydlig trend under de senaste åren är att vi vill ha mer service på plats.

– Vi ser en tydlig ökning på tidiga bokningar för våra koncepthotell som erbjuder exempelvis barnklubb och simning. De flesta ser semestern som en välbehövlig tid att få umgås med sin familj och komma ifrån all stress som finns i vardagen. En viktig uppgift för oss som researrangör är då att göra dessa dagar så besvärsfria som möjligt. Genom vårt samarbete med Kit4kids kan vi erbjuda en lösning där du kan beställa exempelvis barnmat och blöjor direkt till hotellet du ska bo på. Det är ett sätt att frigöra tid och förenkla för den resande småbarnsföräldern, säger Linda Almström, Nordic Project Manager Concept Marketing på Apollo.

Även researrangörerna i de svenska fjällen har märkt att barnfamiljerna söker bekvämlighet. Tidigare var det vanligast att barnfamiljerna hade med sig egen mat till backen, nu ökar tydligt efterfrågan på restauranger i backen.

– Fler familjer struntar i att släpa på egna skidor och pjäxor hemifrån utan väljer istället att hyra på plats. Vi ser också en tydlig ökning av antalet privatlektioner. Behovet av ledarledda barnaktiviteter som ger föräldrarna egen skidtid i backen eller i spåret har också ökat, berättar Daniel Mäkinen, marknadschef på Grönklittsgruppen där bland annat Orsa Grönklitt och Tänndalen ingår.

Att barnfamiljerna är en viktig målgrupp man satsar på ser man tydligt på alla nyheter för vinterns resande. I Orsa Grönklitt vill man locka barnfamiljerna med åkband som gör det enkelt att få de små barnen upp i backen och skidkarusell i området. För de äldre barnen blir skicrossbanan och parken ett lyft. Tänndalen har ett nytt barnområde för de allra minsta.

– Barnfamiljerna är en viktig målgrupp för oss och vi anpassar hela tiden våra anläggningar så att de ska bli mer attraktiva. Som exempelvis nya barnområden i skidbackarna, barnvänliga skötrum på camping och nya barnaktiviteter med vår maskot Bärra som även har en barnklubb, säger Daniel.

Hos Apollo satsar man bland annat på större fokus på lärande i barnklubbsaktiviteterna där man får lära känna landet och den kultur som finns.

Säker resa
Åk inte iväg utan en reseförsäkring, den ger skydd vid sjukdom och olycksfall. Ofta ingår det en sådan i hemförsäkringen. Kontrollera vad den gäller för innan ni åker, så att ni vid behov kan komplettera skyddet. Läs mer om trygg resa och övrigt som har med barn och familjeliv på Trygg Hansas familjesajt: familjen.trygghansa.se. C03:11

Apollo träffar du i monter C09:19. 

Fotograf: Andreas Lind

RESEARRANGÖRER PÅ MÄSSAN: APOLLO, CYPERNS TURISTRÅD, KLÄPPEN, ORSA GRÖNKLITT, ORSA ROVDJURSPARK, SAGOLANDET TOMTELAND, TALLINK SILJA, TÄNNDALEN MFL.